Jakál Adrienn

Jakál Adrienn

Közlekedés Sopronban

2017. május 15. - jakáladrienn

Kígyózó sorok reggel és délután a határ felé és vissza, lépésben haladó forgalom a belvárosban. Az elmúlt időszakban mindenki találkozott ezzel a napról-napra egyre erősödő problémával. 

elkerul_1.jpg

Elkerülő délután

A megnövekedett lakosság szám, az ingázás, az Ausztriából a városunkban lévő szolgáltatásokért idejövők mind terhelik a város közlekedés infrastruktúráját. Sajnos a növekvő létszámmal nem sikerült Sopron közlekedés infrastruktúráját is megfelelően javítani, pedig talán ez az a terület, ahol látványosan lehetne növelni az emberek komfortérzetét. 

Az itt élők morognak, szeretnék visszakapni azt a korábban normálisnak mondható forgalmat, ami jellemezte a várost. A városvezetés nagy lépéseket nem mutat a forgalom normalizálása és javítása iránt, miközben a dugók nagysága néha már jóval nagyobb települések forgalmával vetekszik. Pedig ehhez csak megfelelő szakemberek kellenének, és mivel nem egy egyedi, különleges esetről beszélünk számos jó példát lehetne venni más települések gyakorlataiból. Közlekedés szempontjából egyre élhetetlenebbé válik városunk, sürgős megoldásra lenne szükség, a forgalom csillapítására, és a tömegközlekedés erősítésére.

Milyen problémák vannak, melyekre lehetne megoldást találni? 

Sopron szerkezete elég speciális, hiszen fő jellemzője a zárt sorú beépítés, amely az itt lakókat arra kényszerít, hogy az amúgy is keskeny utcákon parkoljanak. Számos utcánál a parkolósáv még inkább nehezíti a kétirányú forgalmat, ráadásul az ott élők életkörülményeit is rontja. 

 Parkolás

Pár éve még Sopronban is volt egy nem túl nagy, és nem is az a tipikus értelemben vett P+R parkoló az állomás előtti területen. Viszont ezt is bevették a fizetős zónák közé, így az a minimális ösztönzés is elmúlt, hogy ne a Várkerületen vagy a Széchenyi téren keressünk parkolót, mivel ott fizetni kell. A parkoló zónák díjai között sincs hatalmas eltérés, főleg ha valakinek rövidebb dolga van a belvárosban. Pedig parkolás tekintetében az egyik legnagyobb motivációs erő a pénz lehet. Véleményem szerint, és ha egy nem távoli példát szeretnék mutatni, mint Győrben sokan választanának egy P+R parkolót távolabb a központtól, mint hogy több órát, fizessék a parkolódíjat. Sajnos azt látom, hogy nálunk jelenleg inkább csak újabb parkolási zónák bevezetésével próbálnak ösztönözni, de, hogy mire az egész pontosan nem látszik, hiszen a beszedett díjakból a fizető parkolók állapota sem javul (télen nincs hótakarítás, lekopott festések kijavítása, burkolat..stb) Ráadásul egyre csak terhelik vele azokat a kis utcákat, ahol még nem kell fizetni. Persze nem lehet mindig a városvezetést hibáztatni, de a jelenlegi tervekben is csak egy újabb fizetős parkolóházban látják a megoldást, miközben a Petőfi téri mélygarázs kihasználtsága is elég ingadozó. Nem utolsó sorban, ezeknek azért jelentős a fenntartási költségük is van, nem úgy mint a felszíni parkolóknak.

Lehet, hogy egy P+R parkoló nem hozna bevételt, viszont a Belvárosban és a környező utcákban lévő parkolási gondokat biztosan enyhítené. Úgy gondolom, lehetőségek és területek lennének, akár központi, akár kintebbi területek ( megfelelő tömegközlekedéssel összekapcsolva a városközponthoz)  arra, hogy a belvárosban parkoló és behajtó autók számát csökkentsük, és ösztönözzük az embereket egy kis gyaloglásra, vagy tömegközlekedés használatára, a kérdés, hogy mennyire van akart megoldani ezt a helyzetet? 

Autós közlekedés,gyalogos közlekedés, tömegközlekedés

Mindenki, aki vezet, vagy busszal közlekedik városunkban két dolog ami feltűnhet, a körforgalmak, és a konfliktusos csomópontok (Táncsics M. u.-Faraktár utca, Győri út Tesco-Alpha park). Nyilvánvaló, hogy a nagy forgalmú, megfelelő keresztmetszetű csomópontoknál egy körforgalom áteresztőképessége sokkal nagyobb tud lenni, mint egy lámpás kereszteződésnél, de nem biztos, hogy minden kis kereszteződésbe betarthatatlan körforgalmakat kell felfesteni ( Kossuth L.-Vörösmarty u. ) , miközben nagy forgalmú csomópontokat lámpás kereszteződéssel oldanak meg.

kor2_1.jpg

Kossuth L. utca körforgalom- autóbusznak lehetetlen betartania, de az autósok nagy része sem veszi komolyan

tesco.jpg

Győri út (Alpha park-Tesco) lámpás kereszteződés, 2 sáv keresztezi egymást, pedig itt lenne hely egy körforgalomra

Mivel ma már szinte miden családban lassan két autó a minimum nem lehet azzal számolni, hogy egyszer kevesebb autó lesz az utakon. Az áteresztő képesség miatt már nemcsak a fő közlekedési utcákban áll a forgalom, hanem kis utcákban is hosszú sorok vannak (Pl. Paur Iván. u). Ez nem csak közlekedés szempontjából, de a családi házak állapotmegóvása illetve környezetszennyezés tekintetében is több problémát generál. Talán ez az a probléma, amit a legnehezebben lehetne megoldani városunkban, lehetőség a nagyforgalmú csomópontok áteresztő képességének maximalizálása lehetne, a forgalomirányító lámpák még jobban történő összehangolása. (Csengery utca-Mátyás Kir. utca esetén is nagyon nagy a biztonsági idő, amikor minden irányból mindenki csak áll, gyalogosok, autósok) Gyalogos forgalom esetén az autós közlekedési kultúra véleményem szerint javuló tendenciát mutat, viszont a gyalog átkelőhelyek kivilágításával főleg az amúgy is balesetveszélyes téli időszakban folyamatosan gondok vannak több helyen, autósok és gyalogosok egyaránt rettegnek. Bár tömegközlekedést tekintve Sopronban sokak szerint távolságok sincsenek, vannak frekventált útvonalak, amelyekre mindenképpen szükség lenne a járat sűrűség növelésére, főleg a csúcs időszakokban ezeknek is megnő a menetidejük. Ezenkívül mivel a város folyamatosan növekszik, sorra épülnek az új lakóparkok,családi házak az építésekkel egy időben még célszerű lenne a tömegközlekedés megtervezése és megoldása ezekről a helyekről, ezzel ösztönözve, és már úgy "szoktatva" az odaköltözőket, hogy busszal  könnyen elérhető a belváros, nincs parkoló keresési probléma sem.

Ha az M85 valaha elkészül némileg biztos csökkentené az áthaladó forgalmat, főleg az ingázók esetében, illetve áruszállítás tekintetében. Ez viszont valószínűleg a belváros forgalmán nem sokat változtatna, hiszen a Bécs vagy Győr fele utazók eddig is kerülték ezt. Elkerülő út, Híd utca, Győri út, Csengery utca, amelyekre véleményem szerint hatással lehet a várva várt út. Egyszer talán, nemcsak ígéret, hanem valóság lesz. 

 Megfelelő szakemberekkel, város tervezéssel kellene optimalizálni a forgalmat. Megoldást lehetne találni, olyan város tervezéssel,amely a realitásokat veszi alapul, komplexen tekint az egészre, nemcsak egy helyen történő módosítással még nagyobb káoszt csinál három másik helyen.

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jadrienn.blog.hu/api/trackback/id/tr812506319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

qwertzuiop1 2017.05.16. 17:37:55

Kedves Adrienn,
már épp akartam egy hosszabb hozzászólást írni, rámutatandó a bejegyzésében található ténybeli tévedésekre, de szerencsére rákerestem a nevére, és most már tudom, hogy önnek "hivatása" a kötekedés. Ezért csak annyit szeretnék kérni, hogy - hamár ilyen újságíróskodó stílusban publikál - konzultáljon az Ön által annyira hiányolt szakemberekkel, mondjuk arról, hogy
- mire való egy körforgalom (tipp: nem, nem az általában vett áteresztőképesség javul tőle)
- hol, és mikor van szükség parkolóház, parkolólemezek építésére (a zárt sorú beépítést Ön említette)
- vajon egy P+R parkoló a belvárosban lakó, vagy épp az oda tartó autósoknak lenne-e hasznos? (egyiknek sem)
- hogy évente (sőt egy időben havonta!) hány baleset volt a Csengery-Mátyás kir. u. sarkon, csak mert még nem volt az Ön által túl hosszúnak találtatott biztonsági idő (igen, jól tippel, egy barátom is érintett volt, pedig a vétkes autós is biztos volt benne, hogy neki volt zöld - csak mégsem)
- és végül, de nem utolsó sorban: kérdezzen már meg egy szakembert arról, hogy (ha megépül) milyen hatással lesz az M85 autóút Sopron forgalmára. Meg fog lepődni egy valódi és alapos választól (persze csak ha tényleg komolyan gondolja amit itt leírt, és nem csak hangulatkeltésnek szánta)
Bocsánat, ez még így is hosszú lett.

Gábor Golda 2017.05.17. 06:09:52

@qwertzuiop1: Te nagyon okos vagy jelentkezz az állásra!

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2019.09.19. 05:14:40

A GYSEV pályaudvar alatti gyalogos aluljáró 30 év alatt sem épült meg. Ebben kellett volna Győrtől példát venni! Pedig létfontosságú lenne. Ha arra is el lehetne hagyni az állomást kisebb lenne a tumultus. Netán épülne ott egy normális méretű parkoló is.
süti beállítások módosítása